Femke Ruitenbeek-Bart, Astrid Diepersloot, Erik Brassien en Pauline Verhoeven gaven een workshop die in het thema stond van herstelbemiddeling bij verkeersongevallen.
In de verkeersaansprakelijkheidspraktijk geven benadeelden wel aan dat de veroorzaker nooit iets van zich heeft laten horen. Recent onderzoek naar ervaringen van veroorzakers laat zien dat ook bij hen een behoefte aan contact kan leven.
Contact kan de betrokkenen helpen in de verwerking van het ongeval. De sprekers illustreerden aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe waardevol contact kan zijn en hoe letselschadeprofessionals hierin een rol kunnen spelen.
Onderwerpen als de zorgvuldige voorbereiding van een bemiddeling, hoe om te gaan met verschillende wensen, emoties en herinneringen van beide partijen, kwamen aan de orde.
Voorlichtingsfilm van Perspectief Herstelbemiddeling
Perspectief Herstelbemiddeling heeft een voorlichtingsfilm over herstelbemiddeling na een verkeersongeval uitgebracht. Hierin leggen zij uit hoe herstelbemiddeling werkt en wat het kan betekenen voor iedereen die betrokken is bij een verkeersongeval. Na een verkeersongeval blijven er vaak veel onbeantwoorde vragen en emoties achter. Beide partijen hebben last van negatieve gevoelens. Juist bij verkeersongevallen kan herstelbemiddeling helpen om het ongeval te verwerken.
Bekijk hier de film van Perspectief Herstelbemiddeling over Herstelbemiddeling na een verkeersongeval.
Als professional kun je de film laten zien aan betrokkenen van een ongeval.
Tips voor professionals na een verkeersongeval
Na een verkeersongeval kan het lastig zijn om de mogelijkheid van een gesprek tussen betrokkenen bespreekbaar te maken. Dit zijn enkele tips om het te benoemen:
- Niet invullen voor een ander, je kunt niet voor iemand denken. Geef de ander de mogelijkheid om deze optie te overwegen en vraag naar iemand behoeften.
- Wijs op de mogelijkheid, je hoeft iemand niet te overtuigen. WIjs op de website ‘contact helpt’.
- Wijs op Perspectief Herstelbemiddeling. Zij kunnen hen verder informeren in een oriënterend gesprek over het traject en zullen de motivatie van beide kanten onderzoeken.
Vragen die je een slachtoffer of nabestaande kunt stellen:
Zou je de gevolgen voor jou van het ongeluk aan de ander willen laten weten? Leven er nog vragen waar alleen hij of zij antwoord op kan geven?
Vragen die je de veroorzaker kunt stellen: Hoe denk je terug aan wat er is gebeurd?, Als het slachtoffer met jou in gesprek zou willen, wat zou je hem/haar willen vertellen?
- Wijs mensen naar meer informatie, verwijs mensen naar de website contact helpt en/of de website van perspectief Herstelbemiddeling waar verschillende verhalen staan. Deze kunnen mensen helpen hun eigen afweging te maken.
Bekijk ook de infographic met tips voor professionals.