Slachtoffers

Bij letsel door een ongeval, medisch incident of misdrijf komt er veel op u af. U moet herstellen en, soms tegelijkertijd, van alles regelen. Informatie geeft u meer greep op de situatie.

Algemene informatie over letselschade vindt u op deze website.

Meldingen, signalen en klachten over het in strijd handelen met gedragscodes en richtlijnen, kunt u doorgeven via het contactformulier.

Voor specifieke (inhoudelijke) vragen over uw zaak en uw mogelijkheden, verwijzen we u naar een deskundige belangenbehartiger.

Vragen of problemen?

Contactformulier

loketfunctie De Letselschade Raad per 1 december 2021 naar Slachtofferhulp Nederland

Per 1 december 2021 zal de loketfunctie van De Letselschade Raad (hierna: DLR)  worden overgeheveld naar Slachtofferhulp Nederland (hierna SHN). Het bestuur van DLR heeft hiertoe besloten in aansluiting op de reeds in 2018 doorgevoerde wijziging van activiteiten van DLR: deze werden vanaf toen met name op de professionele dienstverleners in de branche gericht om zo tot een gunstiger beleid te komen in het belang van het slachtoffer van letselschade door ongevallen of vermeende medische fouten.

Sindsdien bemiddelt DLR niet meer in individuele klachten of geschillen. Ook de analyse van geschillen en het gezamenlijk zoeken naar passende oplossingen en geschiloplossers, valt niet meer onder de werkzaamheden van het Bureau van DLR. De Raad heeft met name een faciliterende en coördinerende rol voor professionals in de branche. Het behandelen van individuele klachten en vragen past niet meer bij dit beleid.

Inmiddels is echter wel gebleken dat slachtoffers van letselschade door welke oorzaak dan ook, zich toch regelmatig tot DLR blijven wenden. Om deze slachtoffers toch ten dienste te kunnen zijn en de verdiende aandacht te geven, is besloten tot overheveling van de loketfunctie naar SHN. Gezien haar ervaring in bijstand van slachtoffers van velerlei (letsel)schadeveroorzakende gebeurtenissen, is SHN bij uitstek de instantie die het hulpzoekende slachtoffer te woord kan staan en verder kan helpen, zie: https://www.slachtofferhulp.nl/ en https://www.slachtofferhulp.nl/contact/.

Signaleringsfunctie:

Ter waarborging van de harmonieuze afwikkeling van letselschadezaken ontvangt het Bureau van DLR graag wél nog meldingen, signalen en klachten over het in strijd handelen met gedragscodes en richtlijnen. De Letselschade Raad behoudt dus wél zijn signaleringsfunctie. U kunt uw ervaringen over verzekeraars of belangenbehartigers melden op contact@deletselschaderaad.nl. Let op: deze meldingen gelden als signaleringen maar zullen niet alsnog uitmonden in een bemiddeling tussen de betrokken partijen. Signalen die voor DLR relevant zijn, worden meegenomen in de audits en bij het uitzetten van algemeen beleid en, waar mogelijk, bij het verbeteren van de afwikkeling van letselschadezaken.

 

 

De Letselschade Raad stelt Kamer voor Langlopende Letselschadezaken in

In reactie op het rapport van de Universiteit van Utrecht naar de kenmerken van langlopende letselschadezaken, heeft de Minister voor Rechtsbescherming De Letselschade Raad gevraagd uitvoering te geven aan de geformuleerde aanbevelingen. Eén van de aanbevelingen betreft het instellen van een Kamer voor Langlopende Letselschadezaken.

De Letselschade Raad lanceert Nationaal Keurmerk Letselschade

Per 4 januari 2021 lanceert De Letselschade Raad het Nationaal Keurmerk Letselschade. Met de komst van dit keurmerk kunnen slachtoffers erop vertrouwen dat op één overzichtelijke locatie alle bonafide partijen staan geregistreerd, die belangen van mensen met letsel op integere en deskundige wijze behartigen.