In de letselschadebranche is geen zaak hetzelfde. Een herstelgerichte dienstverlener kan een benadeelde alleen goed bijstaan als hij bekend is met alle krachtenvelden in het letselschadeproces en met de processen en de basisbegrippen. Hij moet de taal van de verzekeraars en belangenbehartigers spreken.
De Letselschade Raad bood vorige week de Leidraad Beroepsziekten aan staatssecretaris Van ’t Wout van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan. De leidraad bevat een stappenplan voor de afhandeling van verzoeken om schadevergoeding aan werkgevers in verband met een (gestelde) beroepsziekte. Daarmee wordt samenwerking gestimuleerd en gestroomlijnd tussen partijen die professioneel bij beroepsziektezaken zijn betrokken.
De afgelopen tijd is hard gewerkt aan het opstellen van het Reglement voor de beroepsgroep Herstelgerichte dienstverleners en dit reglement is inmiddels gereed. U kunt het vinden op onze website.
Het project Goede Praktijken Beroepsziektezaken bevindt zich in een volgende fase: de consultatiefase.
Ter aanvulling op en illustratie van de Startnotitie, heeft de werkgroep Herstelgerichte Dienstverlening een bloemlezing ‘Casuïstiek Herstelgerichte Dienstverlening‘ samengesteld. In deze bloemlezing leest u praktijkvoorbeelden van diverse typen dienstverleners werkzaam in de letselschadebranche.
Op 15 januari 2018 heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid definitief groen licht aan De Letselschade Raad gegeven voor het ontwikkelen van een Gedragscode Behandeling Beroepsziekten.
Een nieuwe gedragscode moet de afhandeling van financiële claims vereenvoudigen voor mensen die een beroepsziekte hebben opgelopen. Dat schrijft minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) donderdag 6 juli 2017 aan de Tweede Kamer.