Gedurende de afgelopen 3 jaar hebben de stuur- en werkgroep Zorgschade met grote toewijding de aangepaste versie tot stand gebracht. DLR dankt de werkgroep voor het opleveren van deze Aanbeveling en al het werk dat zij hiervoor heeft verricht. Dank ook aan de stuurgroep voor het begeleiden van dit proces.
De Aanbeveling Zorgschade treft u hier aan en op de pagina over de totstandkoming ervan van Handreiking naar Aanbeveling.
De ingangsdatum van de Aanbeveling Zorgschade
De Aanbeveling Zorgschade vervangt per 1 november 2025 de Handreiking Zorgschade. Praktisch gezien, is de ingangsdatum als volgt:
- Nieuwe zaken: ingangsdatum Aanbeveling Zorgschade 2025, inclusief de daarin opgenomen Financiële Paragraaf;
- Bestaande zaken: bij reeds lopende zaken blijven in beginsel de Handreiking 2017 en de Financiële Paragraaf versie januari 2025 tussen partijen gelden, tenzij partijen in goed overleg overeenkomen dat zij per 1 november 2025 of later overgaan op de Aanbeveling Zorgschade 2025.
Het evaluatie proces:
De Aanbeveling Zorgschade is tot stand gekomen na een intensief proces van 3 jaar, waarin de Handreiking Zorgschade werd geëvalueerd en vervolgens, mede aan de hand van input vanuit de branche, werd uitgewerkt tot de Aanbeveling Zorgschade 2025. In april en mei van dit jaar werden een tweetal expertmeetings georganiseerd waarin zeer bruikbare input werd geleverd door diverse deskundigen uit de branche die ervaring hadden opgedaan met zowel de Handreiking Zorgschade als de daarvan onderdeel uitmakende Financiële Paragraaf. Deze vele, vaak uitgebreide, reacties (waarvoor dank aan alle deelnemers) zijn gedurende het afgelopen half jaar en tijdens meerdere bijeenkomsten van de werkgroep Zorgschade zorgvuldig verwerkt, uiteindelijk leidend tot het voorliggende document: de Aanbeveling Zorgschade, versie 2025.
Tekstuele aanpassingen Financiële Paragraaf:
Omdat de Financiële Paragraaf integraal onderdeel uitmaakt van de Aanbeveling Zorgschade en omdat bij het ophalen van feedback uit de branche over de Handreiking Zorgschade ook de nodige input werd gegeven op de Financiële Paragraaf, is ook de huidige Financiële Paragraaf aangepast. De aanpassingen zijn (vooralsnog) alleen tekstueel en omvatten het verwijderen van dubbelingen en het tekstueel in lijn brengen van de Financiële Paragraaf met de Aanbeveling. Inhoudelijke wijzigingen zijn dus op dit moment nog niet aan de orde. De huidige Financiële Paragraaf is voor dit moment best practice gebleken, waarin gegarandeerde oplossingsrichtingen zijn beschreven.
Het betrof hier een eerste evaluatie van de Financiële Paragraaf, waarbij een aantal – met name arbeidsrechtelijke en fiscale – vraagpunten naar voren zijn gekomen die mogelijk aanleiding geven voor een verdere evaluatie van de Financiële Paragraaf. Denk dan bijvoorbeeld aan vragen over de rechtsverhouding tussen de zorgbehoevende en de informeel zorgverlener (bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht). Daarnaast kan de vraag spelen onder welke omstandigheden de compensatie voor informele zorg wordt belast.
Concrete voorbeelden waarin deze vraagstukken bij de toepassing van de Financiële Paragraaf tot problemen leiden, zijn er op dit moment echter nog niet. Om te kunnen beoordelen of de Financiële Paragraaf verdere evaluatie behoeft, doet De Letselschade Raad dan ook een oproep aan de branche om dergelijke praktijkvoorbeelden te delen.
OPROEP aan de branche: praktijkvoorbeelden m.b.t. Financiële Paragraaf:
DLR doet bij deze een herhaalde oproep aan alle deskundigen uit de branche die werken met de Financiële Paragraaf om concrete praktijkvoorbeelden/dossiers waarin aandachtspunten met de Financiële Paragraaf tot uiting komen, aan te leveren aan DLR op info@deletselschaderaad.nl.
Op basis van deze praktijkvoorbeelden zal moeten blijken of en op welke vlakken en door wie, (verkennend) onderzoek zal moeten worden verricht en of moet worden overgegaan tot een nadere inhoudelijke aanpassing van de Financiële Paragraaf.